Detta är Digital Signage

Digital signage eller digitala informationsskyltar är något som nu allt fler får upp ögonen för. Men vad handlar det då om? Tänk dig en tv/bildskärm – stor eller liten, som kan visa just den information du vill nå ut med på det ställe du finner bäst.

På senare tid har det både blivit ekonomiskt försvarbart även för riktigt små företag samtidigt som tekniken nu både fungerar väl och lovar många nya intressanta möjligheter.

Mobil digital informationsskylt på MC-mässan i Göteborg.

 

En digital informationsskylt helt enkelt

Fördelen jämfört med en vanlig skylt är inte bara att den digitala versionen även kan visa fotografier, rullande texter, film och göra automatiska bildväxlingar. Den digitala är dessutom så mycket enklare att uppdatera med nytt innehåll, förinställas att byta innehåll vid vissa tider och tillfällen och inte minst, att den kan fjärrstyras på distans.

En butikskedja kan ändra och byta innehåll i alla sina digitala skyltar från huvudkontoret lika enkelt som restaurangen uppdaterar dagens meny på sin digitala skylt.

Det finns ett antal olika lösningar och leverantörer för dessa skyltsystem som ibland även kan hyras ut och bli en del i ett större annonsnätverk. Och det kan säkert vara intressant för många. Men måla inte in dig i ett hörn innan du har helhetsbilden klar för dig, för det kommer mer möjligheter som du antagligen inte vill vara utan!

Nästa generation bjuder på ännu större nytta

Vi på Frejfaxe har sneglat ett tag på tekniken och funnit att det finns mycket att vinna på att verkligen veta vad man vill åstadkomma innan man slår till. Vi har därför spetsat in oss på nästa generation digitala informationsskyltar, både för egen del och för våra kunder. Nästa generation tillför nämligen interaktiva möjligheter med pekskärmsteknik, precis som våra mobiltelefoner och surfplattor, fast i större format!

 

Så här fungerar det

I praktiken innebär det att den digitala informationsskylten går från att vara en enkelriktad budbärare till att även bli ett hjälpmedel och en källa till mer bakomliggande information för kunden/klienten/intressenten.

Det är fortfarande en informationsskylt som levererar det budskap du bestämt, men när någon trycker på skärmen stoppas informationsvisningen och skärmen visar istället bakomliggande information som kan vara allt från utvalda webbsidor till formulär för inmatning. Informationsskärmen blir helt enkelt till en dator med pekskärm där användaren även kan navigera, ta del av mer information och göra egna inmatningar som till exempel tidsbokningar och beställningar.

 

Här kan du se ett kort exempel:

Våra bästa tips!

Tror du att digitala presentationsskyltar kan vara användbart i din verksamhet? Testa gärna själv med en enkel lösning!

  1. Många gånger kan man komma undan med en enkel tv eller bildskärm med mediespelare och innehåll på en USB-sticka. Du får dock räkna med att möjligheterna att visa olika saker blir begränsade, att det kräver en del jobb med att anpassa det som ska visas och att det kan vara ganska krångligt att uppdatera och ändra innehållet i längden. Men som ett första test är det ett utmärkt sätt att komma igång snabbt och upptäcka möjligheterna, och inse hur stora fördelarna blir när man kan sköta och jobba med innehållet på distans via fjärrstyrning.
  2. Nästa steg är att köpa eller hyra en presentationsskylt som kan fjärrstyras och visa mer blandat innehåll på ett smartare sätt. Tänk dock på att en sådan lösning snabbt kan bli en återvändsgränd den dag du vill kunna använda skärmen till något mer än en enkelriktad reklamskylt.
  3. Även om du inte använder interaktiva möjligheter från början innebär de möjligheter som andra generationen tillför en framtidssäkring med en mängd nya användningsområden som du med största sannolikhet inte vill vara utan i framtiden. Och det till en mycket blygsam merkostnad. Pekfunktionen är enkel att stänga av och sätta på när du väl behöver den.
  4. Möjligheten att vara med i ett annonsnätverk där du får möjlighet att synas på andras presentationsskärmar mot att du visar andras reklam på din/dina skärmar är ett smart sätt att både nå ut och att hålla ner kostnaderna. Klokt är dock att sära på det egna innehållet och den reklam du visar om andra.
  5. Även om det erbjuds filter så att dina direkta konkurrenter inte spelas upp hos dig, kan det vara ganska förvirrande för dina kunder att se reklambudskap för allt från bilar, matställen och kläder till nöjen i din affär tillsammans med din information.  Bättre då att ha en separat skärm för denna typ av reklam och en annan för din egna budskap.

Så här använder vi den interaktiva tekniken för egen del

Själva använder vi tekniken för att presentera mer information om våra elmotorcyklar i butiken. På presentationsskärmen rullar faktablad och filmklipp i en slinga så att alla modeller visas en viss tid. I skrivande stund finns även ett extra erbjudande med som visas parallellt.

När någon pekar på skärmen avslutas bildspelet och så visas en webbsida där man kan peka/klicka på de olika modellerna för att navigera till fler sidor med mer specifik information om dem.

Alla sidor har en Call to action-knapp där man kan klicka och lämna sina kontaktuppgifter för att få mer personlig information. Ett klick på knappen öppnar formuläret och tar fram ett skärmtangentbord där användaren kan skriva in sina uppgifter, precis som vid ankomstregistreringen på bilverkstaden i filmklippet ovan.

I vårt fall körs alla webbsidor i ”Kiosk-läge”, det vill säga i en webbläsare utan navigeringsfält och adressrad, för att begränsa och hålla kvar användarna till de sidor vi valt att länka till, men man kan lika gärna välja att låta användaren hamna i en helt öppen webbläsare eller i något helt annat program så fort skärmen pek-klickas på.

Efter en (förvald) tids inaktivitet startar bildspelet igen och informationsskärmen återgår till att vara en informationsskylt tills någon pekar på skärmen igen.

Vill du veta mer om andra generationens digital signage med interaktivitet?

Kontakta oss på:

Eller fyll i dina uppgifter här så kontaktar vi dig så fort vi kan:

Kontakta mig, jag vill veta mer!

3 + 4 =

Klickbart exempel på interaktiv digital signage: