Zero SR/F ZF14.4 2020

Zero SR/F ZF14.4 2020 – tredje generationens elmotorcykel med ett helt nytt chassi, en helt ny motor, ett rejält uppdaterat batteri och en mängd smarta funktioner och möjligheter. Dessutom är laddsystemet helt nytt med upp till tre separata laddare som kan användas till allt från långsam övernattning-laddning hemma till snabbladdning på laddstationer med laddtider på en timme från tomt till fullt.

Zero SR/F är en helt ny eldriven street/sporthoj med massor av spännande nyheter som till exempel över 40 procent ökad prestanda, antispinn och antisladd samt ett helt nytt chassi.

Toppfart är 200 km/h, 0-100 går på 3 sekunder blankt och du har all kraft tillgänglig överallt oavsett hastighet. 

Med upp till 12 kW snabbladdning tar det bara en timme att ladda från 0 till 95 procent! 

Elmotorn på 110 hk drar med full kraft – 190 Nm – från stillastående! Det 14,4 kWh stora batteriet ger en räckvidd på upp till 25 mil och ”bränslekostnaden” håller sig under 1 krona milen. Laddaren är inbyggd och du ”tankar” Zero på laddstolpar eller i vanliga elkontakter via en adapter.

Zero SR/F Standard och Premium

Zero SR/F finns i två utföranden – Standard och Premium. Det är samma elmotorcykel i grunden, men Premium-modellen har även en vindavvisare, värmehandtag och styrändar i aluminium. Dessutom skiljer det i laddkapacitet.

Standard-modellen har en 3 kW laddare inbyggd, men kan kompletteras med ytterligare en 3 kW laddare och en 6 kW Charge Tank och kan på så sätt få en laddkapacitet på 3, 6, 9 eller 12 kW.

Premium-modellen har 2 stycken 3 kW-laddare från början, och kan kompletteras med en 6 kW chargetank och på så sätt få en laddkapacitet på 6 eller 12 kW.

Både Standard och Premium har en Mennekes typ2-anslutning för laddning vilket är den absolut vanligaste kontakten på svenska laddstolpar och laddstationer. Det går även att ladda hemma via 3-fas eller enfas, via en adapter.

Valbar laddkapacitet

Tack vare tre separata laddare kan man även anpassa laddkapaciteten efter källan och använda en laddare i olika lägen i ett vanligt eluttag, eller använda tre laddare parallellt via trefas. De tre laddarna kan även växlas ner och ladda med lägre effekter om säkringarna inte räcker eller om du vill ladda långsammare över natten. 

Du kan på så sätt välja att ladda med effekter mellan 1,2 och 12 kW och få laddtider på mellan 1 och 10 timmar. När laddningen är klar eller har uppnått den nivå du ställt in, exempelvis 88 procent, får du ett meddelande till din telefon som säger att laddningen är klar.

Fakta och priser Standard/Premium

Motor: Z-Force 75-10 luftkyld elektrisk
Max effekt: 110 hkr/82 kW @5 000 rpm
Max vridmoment: 190 Nm
Toppfart: 200 km/h (177 km/h kontinuerlig)

Räckvidd stadskörning: 259 km
Räckvidd landsväg: 159 km
Räckvidd blandad körning: 198 km

Batteri: 102 volts underhållsfritt Z-Force Li-Ion intelligent integrated
Batterkapacitet: 14,4 kWh
Garanti batteri: 5 år, obegränsad körsträcka
Beräknad batterilivslängd (80 % kap): 2 500 fulla laddningar
Batteriladdare: inbyggd 3/6 kW (kan även laddas i vanliga eluttag via adapterkabel)
Laddtid (0 till 95 %): 4/2/1 timmar

Bromsar fram: Bosch Advanced MSC med dubbla J-Juan flytande asymmetriskt 4-kolvsok, 320 x 5 mm skivor
Bromsar bak: 
Bosch Advanced MSC, J-Juan flytande enkelkolvsok, 240 x 4,5 mm skiva 
Drivlina: 
Poly Chain HTD Carbon belt 90T/20T
Fjädring fram:
 Inverterad, justerbar 43 mm Showa med 120 mm fjädringsväg
Fjädring bak: Justerbar 40 mm Showa med 140 mm fjädringsväg
Gaffelvinkel: 24,5  grader
Gaffelförsprång: 94 mm
Hjulbas: 1 450 mm
Framhjul: 17-tum med Pirelli Diablo Rosso III 120/70R17
Bakhjul: 17-tum med Pirelli Diablo Rosso III 180/55R17
Sadelhöjd: 787 mm (variabel 770/810 mm)
Vikt: 220/226 kg

”Bränslekostnad”: 1 kr/mil
Garantitid: 2 år
Service och underhåll: 0 kr i 2 år, därefter enbart inspektioner

Pris: 249 900/274 900 kr
Pris med Charge tank-laddare på ytterligare 6 kW: 279 900/304 900 kr