
EV-trim till Tesla Model 3 och Y med:
Drift Mode
Upp till 150 hk extra
+ en massa nya funktioner
Allt som krävs är en extra elektronikmodul. Modulen gör inga varaktiga förändringar, tar du bort modulen återgår allt till hur det var förut. Hur mycket extra effekt som tillförs beror även på vilken modul som används.
Det finns fyra olika moduler. Gemensamt för alla är att du får tillgång till drift mode och en mängd nya, smarta extrafunktioner. Skillnaden mellan dem är främst vilka modeller de är anpassade för och hur stor effektökning de ger.
”I mitt fall resulterade de extra 50 hk i att 0-100 km/h nu avverkas på 3,95 sekunder mot tidigare 4,56 sekunder…”
Ghost Upgrade

150 hk extra på bakhjulen, Lap mode med balanserbar effekt mellan fram och bakaxel, justerbar stabilitetskontroll, justerbar regenerativ bromsning samt möjlighet till efterkylning (snarlikt Teslas Track Mode i Performance-modellerna) samt alla extra funktioner som tillkommer enligt nedan.
Boost 50

50 extra hästar på bakhjulen och bättre gasrespons (snarlik Teslas accelerations-boost för 19 200 kr), drift mode samt alla extra funktioner som tillkommer enligt nedan.
Boost SR

50 extra hästar på bakhjulen och bättre gasrespons (snarlik Teslas accelerations-boost för 19 200 kr) , drift mode samt alla extra funktioner som tillkommer enligt nedan.
Bonus Module

Drift mode samt full tillgång till alla extrafunktioner nedan. OBS, ingen extra effektökning.
24 995 kr
OBS! Ghost Upgrade fungerar bara med 980-motor bak och kräver en speciell verkstadsinstallation.
13 995 kr
OBS! Boost 50 fungerar bara på Tesla model 3/Y Dual Motor.
11 995 kr
OBS! Boost SR fungerar bara med 980-motor bak och ej med LFP-batterier.
5 995 kr
Fungerar med alla Tesla Model 3/Y.
Fri leverans
Leverans via Postnord inom Sverige ingår i priset!
Pris inklusive moms
Alla angivna priser är inklusive moms. Köper du som företag är momsen avdragsgill.
Fri installationshjälp!
Vill du ha hjälp att installera en modul? Välkommen till vår verkstad så hjälper vi dig kostnadsfritt i samband med köp!
OBS!
Modulernas programvara skiljer sig åt mellan model 3 och model Y. Det skiljer även för olika årsmodeller. Ange därför både vilken modell du ska använda modulen i och vilken årsmodell det är.
Modulerna kan inte flyttas i efterhand mellan olika bilar utan att omprogrammeras.
”… med regenereringen ställd på 70 % är det precis lagom enligt min mening.”
Extra funktioner som tillkommer
Förutom att låsa upp dold extraeffekt ger modulerna även tillgång till en mängd coola och heta funktioner och nya möjligheter.
Den kanadensiska tillverkaren återfinns i ett kallare klimat som påminner om vårt skandinaviska och har därför även byggt in en mängd smarta funktioner som de själva har saknat, framför allt i vinterväglag. Dessa funktioner styrs enkelt med din telefons webbläsare, men man kan även knyta flera av funktionerna till bilens befintliga knappar och reglage.
Egen styrning av värme i baksätet som knyts till bakre knappar för fönsteröppning så att baksätespassagerarna själva kan sätta på, reglera och stänga av värmen i baksätet.
Uppvärmd ratt med sätesvärme. Om din Tesla har rattvärme kan du med denna funktion koppla ihop rattvärmen med sätesvärmen så att även rattvärmen aktiveras när du sätter på värmen i förarstolen.
Manuell kontroll av vindrutetorkarna är en funktion som kan knytas till knappen som aktiverar vindrutetorkarna på blinkersspaken. Till skillnad från original kan du stega dig igenom de olika lägena från långsam intervalltorkning till snabb kontinuerlig torkning, av och automatik. Vill du tillfälligt återställa torkarfunktionen till Teslas original kan du även ändra inställningen på mittskärmen.
Torkarbladen i vinterläge är en annan smart funktion som kan underlätta avisning och isskrapning på vintern. När vinter-läget är aktiverat ställer sig torkarna automatiskt i serviceläge när du lägger i P, om utetemperaturen är 0 grader eller kallare. Vill du inte att torkarna ska inta serviceläget, exempelvis i ett garage, kan du enkelt återställa dem genom att dutta lätt på reglaget för vindrutespolningen.
Automatisk öppning av förardörren med inställningsmöjligheter för hur nära du som förare med kort eller telefon ska vara för att förardörren ska låsas upp och öppnas. Mycket praktiskt när det är mörkt och kan vara svårt att hitta det infällda och ibland fastfrusna dörrhandtaget.
Automatisk öppning av frunk och trunk. Med famnen full med kassar och kartonger är detta en ovärderlig funktion som gör att du kan låsa upp och öppna framlucka eller baklucka genom att närma dig sensorerna på rätt sätt med telefon eller kort i fickan. OBS! För att framlucka och baklucka ska kunna öppnas med automatik krävs att din Tesla är utrustad med Lift Support

Bakgrundsbelysning är en möjlighet att aktivera belysning i dörrfickor och under instrumentbrädan nere vid fötterna på förar- och passagerarsida. I princip samma som Tesla numera redan har med som belysningsalternativ.
Blockera varningar från däcktryckskontroller – TPMS-aviseringar (BLE) Saknar dina vinterhjul däcktrycksmätare eller har du fel sort? Då kan denna funktion vara guld värd. Med TPMS-avisering avstängd slipper du felmeddelandena som visas när däcktrycksmätarna inte fungerar som de ska.
Tillgång till realtidsdata Då modulerna ansluter sig via ODB2 kan de även ta emot och visa en mängd realtidsdata som batteritemperatur och laddningstemperatur, batteripaketets hälsotillstånd, totala energiinnehåll, nominellt tillgängliga kWh, isolationsmotstånd, spänning och ström samt 12 voltsbatteriets spänning/ström.
Förkonditionering av batteri Normalt sett kan man bara förkonditionera batteriet genom att ställa in en Tesla Supercharger som mål i navigatorn. Här tillkommer en funktion som gör det möjligt att aktivera förkonditioneringen manuellt om du exempelvis vill kunna snabbladda även på andra ställen.
Drift mode är en funktion som inaktiverar automatisk nödbroms, regenerativ bromsning, stability control system och tractions control system utan att stänga av styrservo. Med drift mode aktiverad blir det möjligt att sladda, drifta och spinna med drivhjulen utan att hjälpsystemen träder in och stänger av.
Styrning av regenerering När du släpper gasen ”motorbromsar” Tesla ganska kraftigt. Graden av återladdning/motorbroms har kunnat regleras i tidigare modeller, men det är numera ett EU-krav att ha full regenerering av miljöskäl. Här är dock en möjlighet att själv reglera graden av regenerering mellan 0 % och 100 %.
Användare om funktionerna
Acceleration med
Boost 50

En användare berättar med egna ord:
– Jag var egentligen främst ute efter drift mode för att kunna sladda på vintern men fann Boost 50 mest prisvärt då Tesla tar 19 200 kr enbart för prestandaökningen.
Installationen var ganska enkel och resultatet visade sig direkt. Axet ökade markant!
I mitt fall resulterade de extra 50 hk i att 0-100 km/h nu avverkas på 3,95 sekunder mot tidigare 4,56 sekunder, med vinterhjul, 80 % laddning och 10 graders utetemperatur!
Allt enligt mätningar med Scan my Tesla.
Det är framförallt bottenvridet och effekten upp till 130 km/h som är mest påtaglig, men även 0-160 km/h går nu på 9,15 sek mot tidigare 9,74 sek.
De andra funktionerna var jag egentligen inte så intresserad av, automatisk öppning av dörrar och baklucka låter ju bra, men kan nog även vara riskabelt om de skulle öppnas av misstag. Och sedan version 11 finns ju direktknappen för sätesvärme inte kvar, så då blir ju vitsen med att aktivera rattvärmen den vägen inte så stor.
Men man väljer ju själv vilka funktioner man vill aktivera och använda.
Möjlighet att styra regenereringen fanns egentligen inte när jag skaffade Boost 50, men följde med som en extra bonus och är nog den funktion jag kommit att uppskatta allra mest. Jag tycker att full regenerering ger för hård inbromsning, hårdare än vad jag annars hade bromsat, men med regenereringen ställd på 70 % är det precis lagom enligt min mening.
Drift mode har jag bara provat så att den fungerar, och det gör den! Nu får den vänta tills vinterväglag råder…
Acceleration standard
Dual motor

Så fungerar det rent praktiskt i din Tesla
När en modul installerats tillförs ett antal funktioner som egentligen redan finns i din Tesla. Modulen styr bara om funktionerna och ger möjlighet att påverka med fler inställningsmöjligheter.
Modulen har en egen WiFi-funktion som gör att du kan kommunicera med och göra egna inställningar och justeringar med en webbläsare som kommunicerar direkt med modulen via dess WiFi.
Gjorda inställningar lagras enbart i modulen. När modulen avlägsnas försvinner alla ändringar och extra inställningar så att din Tesla blir precis som den var innan modulen installerades.
Säkra Tesla-uppdateringar
Tillverkaren Ingenext utvecklar och förbättrar ständigt sina moduler med hjälp av programuppdateringar, precis som Tesla. Ingenext bevakar och testar även sina produkter kontinuerligt så att de fungerar med Teslas nya uppdateringar och anpassar sina egna programuppdateringar efter Teslas i de fall det krävs.
Ingenext har även en informationsservice med meddelande om nya uppdateringar skulle kunna äventyra de funktioner eller prestandauppdateringar som modulerna tillför.
Det finns även en uppdaterad lista med vilka programversioner som testats och befunnits vara säkra att installera. Rekommendationen är därför att hålla Ingenext-modulen uppdaterad och installera Teslas uppdateringar efter att de testats och befunnits vara säkra av Ingenext. Något som brukar kunna ske med några få dagars fördröjning. Du hittar listan med säkra uppdateringar här (eller genom att klicka på bilden ovan).
Förbehåll
Drift Mode är endast avsett för körning på avlyst bana och kan ge kast och sladdar som skulle kunna orsaka allvarliga olyckor och skador på såväl dig och ditt fordon som på andra fordon och medtrafikanter.
Ingenexts Tesla-moduler är utvecklade utifrån Ingenexts kunnande och erfarenheter och har inte godkänts av Tesla. Tesla kan, liksom andra fordonstillverkare, neka garantiåtaganden om det skulle visa sig att du använt tillbehör som kan förändra bilens funktioner och som inte är godkända av Tesla.
Ingenext rekommenderar att installerade moduler avlägsnas innan bilen servas eller åtgärdas av Teslas mobila mekaniker och servicecenter.

OBS!
Användning av dessa moduler sker helt på egen risk och det lämnas inga garantier för vare sig framtida funktioner eller eventuella skador de skulle kunna anses bidragit till att orsaka.

Kontaktuppgifter
Frejfaxe AB
Odensjö Jönsagård 1
342 55 Grimslöv
Mail: info@frejfaxe.se
Telefon: 070 657 21 57
www.frejfaxe.se
Org nr: 556980-3702
Bankgiro: 5426-3959